اخبار

تفاوت ماگ و لیوان :

ماگ و لیوان

تفاوت ماگ و لیوان :

به لیوان های سرامیکی ماگ گفته می شود , ماگ ها می توانند از جنس شیشه یا سفال باشند که دارای روکش سرامیکی هستند . در مقاله ماگ چیست، می توانید تعریف دقیق ماگ را بخوانید.( ماگ و لیوان )

از لیوان های سرامیکی دسته دار اغلب برای نوشیدنی های گرم مانند : قهوه , چای , نسکافه و …  استفاده می شود . زیرا سرامیک عایق خوبی برای نگه داری گرما می باشد . نوشیدنی شما را مدت زمان بیشتری گرم نگه داری می کند و

معمولا ماگ ها نسبت به لیوان های معمولا اندازه ی بزرگ تری دارند . از این مدل ماگ ها که هم سرامیکی هستند هم دارای اندازه بزرگ تر و همچنین طرح های زیبا هستند در منازل به عنوان دکوری نیز استفاده می شود .

در محیط های اداری و کاری هر شخص برای استفاده روزانه و مصرف چای و نوشیدنی ماگ مربوط به خود را دارد و می توان گفت ماگ ها جزو لوازم شخصی افراد به حساب می آیند.

 

معنی لغت ماگ :


در کتاب های معانی لغت ماگ ها به لیوان , آبخوری و … معنی شده است .

تاریخچه پیداش ماگ ها :


در گذشته از ماگ ها استفاده می شود . اما بیشتر ماگ ها را از جنس چوب,  استخوان و گل می ساختند و از آن برای مراسم های خاص مانند مهمانی ها و جشن ها استفاده می شد .

ماگ چوبی :


در تمام نقاط جهان از ماگ های چوبی استفاده می شده است . کیفیت چوب بکار رفته در ماگ ها با هم تفاوت دارد . جنس چوب این ماگ ها باعث تجزیه شدن آن شده است به همین دلیل از زمان های گذشته ماگ چوبی به جای نمانده است .

ماگ سفالی :


ماگ های سفالی کاملا با دست ساخته می شوند . برای ساخت ماگ سفالی ابتدا بدنه ی آن با استفاده از گل سفال ساخته می شود و سپس دسته ها . در مرخله آخر دسته ها به بدنه متصل می شوند .


ماگ فلزی :

از ماگ های فلزی چندین سال قبل از میلاد مسیح استفاده می شده . تنها مشکل این وسیله این بود که دارای لبه های ضخیم تری بودند و برای نوشیدن مناسب نبودند .

با گذشت زمان و بکار گیری ماشین ها برای ساخت ماگ های فلزی این وسیله نازک تر , ظریف تر و کاربردی تر شد .

مشکل دوم استفاده از جنس فلز در آن این بود که گرما را بیشتر انتقال می داد و خوردن و نوشیدن مایعات داغ را دشوار کرده بود .

ماگ سرامیکی : (ماگ و لیوان )


امروزه سرامیک ها در بین مردم محبوبیت خاصی پیدا کرده اند . سرامیک دارای ظاهر زیبایی می باشد و این امکان را به شرکت ها و کارخانه ها می دهد که بتوانند ظرح ها و یا لوگو های خود را روی آن به چاپ در بیاورند .

لیوان ها بر خلاف ماگ ها شکلی استوانه ای دارند . لیوان ها از نظر اندازه از فنجان ها بزرگ تر می باشند . لیوان ها از جنس مترالیال ممکن است شیشه ای , پلاستیکی , کاغذی و یا از جنس های دیگر باشند .

ماگ و لیوان


لیوان پلاستیکی :


برای لیوان های یک بار مصرف از پلاستیک استفاده می شود . این دسته از ظروف بعد از استفاده دور انداخته می شوند . بهتر است بدانید این لیوان های پلاستیکی بازیافت نمی شوند و استفاده از  آن ها توصیه نمی شود .

لیوان مخصوص کودکان :


لیوان های مخصوص کودکان معمولا از جنس پلاستیک بدون بو و درجه یک ساخته می شوند که یک در پیچی یا چفتی و یک دهانی سوراخ‌دار یا نی‌مانند یا کلاً یک نی دارد که این امکان را می‌دهد تا کودکتان بدون ریختن مایع، از آن بنوشند.

برای این لیوان‌ها مدل‌های دسته ‌دار یا بدون دسته و همچنین با انواع مختلف نی بلند و کوتاه در بازار موجود است. اگر مدل دسته‌دار آن را انتخاب می‌کنید، خیلی بهتر است که نوعی را بخرید که دو دسته داشته باشد تا گرفتن آن برای کودک راحت‌تر شود.


تنها مشکل ماگ های سرامیکی و لیوان های سرامیکی شکننده بودن آن ها می باشد . اگر شما یک ماگ و یا لیوان ترک خورده در منزل داشته باشید می توانید در بین شکاف آن آلودگی را مشاهده کنید . پس توصیه می شود ظروف سرامیکی را بعد از ایجاد کوچک ترین شکستگی و ترک دیگر استفاده نکنید .

تنوع رنگ و مدل در ماگ و لیوان :

استفاده از طرح و رنگ ظروف نوشیدنی سلیقه ای می باشد . شما میتوانید اگر از آن برای سرو قهوه و چای استفاده می کنید به دلیل رنگ تیره نوشیدنی درون آن , از ظروف سفید و یا رنگ روشن کمک بگیرید .

اگر از آن دسته از افرادی هستید که عادت دارید قهوه و چای خود را سرد بنوشید , از فنجان و یا ماگ های شیشه ای استفاده کنید . بدنه ی شیشه ای کمک می کند تا محتویات داخل ظروف زودتر سرد و خنک بشوند .

ماگ یا لیوان های پلاستیکی نسبت به دیگر ظروف طول عمری کمتری دارند . این دسته از ماگ نیز گرما را به خوبی نگه می دارند ولی ممکن است نوشیدنی شما طعم یا مزه نسبتا بدی به خود بگیرید . پس مصرف ماگ های پلاستیکی به شما توصیه نمی شود زیرا این لوازم قابل بازیافت نیز نیستند و ممکن است به محیط زیست آسیب برسانند .

ماگ و لیوان

ماگ های ساخته شده از استیل

این دسته از ماگ ها ظاهر زیبایی دارند . به خاطر مقاومت و جنس بدنه در محیط های کاری بیشتر به چشم می خورند . استیل بکار رفته در بدنه ی این لیوان ها ضد زنگ می باشد . گرما را به خوبی در خود نگه می دارند و هیچ تغییری روی مزه و بوی نوشیدنی ایجاد نمی کنند.


در آخر برای خرید ماگ و لیوان دقت داشته باشید :


برای خرید عمده ماگ مناسب ابتدا نیاز های خود را بررسی نمایید . در مرحله اول جنس , سپس ظاهر , شکل , رنگ و اندازه برای شما مهم باشد .
اگر جزو کسانی هستید که علاقه به جمع آوری مدل ها و کلکسیون ماگ ها را دارید ، ماگ های سرامیکی از نظر تنوع و مدل دارای تنوع زیادی هستند .