اخبار

فلاسک استیل یا شیشه ای؟

فلاسک شیشه ای و یا استیل، کدام یک بهتر است؟

شیشه ای یا استیل ؟ چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟ کدام برند بهتر است ؟ فلاسک درست است یا فلاکس ؟ چه سایزی مناسب تر است؟

اگر شما هم قصد خرید فلاسک را داشته باشید ابن سوال ها در ذهن شما به وجود می آید. پس با پخش عزیزی همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم. در این مطلب به نقایسه فلاسک شیشه ای و استیل خواهیم پرداخت. فلاسک از جمله وسایلی است که در سفر، محل کار و یا خانه مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد های زیادی دارد.  آن ها دو نوع اند؛ استیل و یا شیشه ای.هر کدام از این ها از مزایا و معایب خود برخوردارند اما هر دو از فرمول و روش یکسانی موجب گرم ماندن مایعات می شوند.

فلاسک

اول از همه چیز با تلفظ درست این محصول آشنا شویم و به این سوال پاسخ دهیم که فلاسک درست است یا فلاکس؟

فلاکس ماده ای است که از آن در پاک سازی شیمیایی و پاک کردن اکسایش در منطقه جوش استفاده می شود در حالی که فلاسک ظرفی است که از آن به منظور گرم نگاه داشتن مایعات گرم یا سرد استفاده می شود.

فلاسک چای اغلب برای افرادی مناسب می باشد که علاقه به نوشیدن چای و قهوه گرم در بیرون از خانه دارند. علاوه بر این استفاده از آن موجب صرفه جویی در چای و انرژی می شود چرا که با یک بار گرم کردن چای می توان تا ساعت ها چای گرم داشت.

تاریخچه فلاسک

برای اولین بار توسط شخصی به نام جیمز دوئر فیزیکدان و شیمی دان اسکاتلندی در سال 1892 میلادی اختراع شد ولی اولین بار در سال 1904 بود که به صورت تجاری توسط شرکت آلمانی ترموس تولید شد که فلاسک دوئر و یا ظرف ترموس نیز نامیده می شود.بهترین نوع آن است که بتواند در هوای سرد محتویات داخل را گرم نگه دارد و در هوای گرم محتویات داخل را سرد نگه دارد که هر دو این ها موجب جلوگیری از فاسد شدن نوشیدنی و یا خوراکی می شوند.

همانطور که احتمالا می دانید بر اساس قوانین ترمودینامیک، اشیاء گرم از طریق انتقال گرمای خود به محیط سرد می شوند و گرما نیز به سه طریق رسانایی، همرفت و تابش انتقال پیدا می کند.

فلاسک نیز به نحوی ساخته شده است که مانع از انتقال گرمای داخل به بیرون می شود و در واقع می توان گفت کار آن جلوگیری از انتقال دمای بیرون به داخلو حفظ دمای مایع داخل آن برای مدت طولانی است. برای این کار دیواره های آن از جنس شیشه می باشند به عنوان عایق عمل کرده و مانع انتقال گرما به بیرون می شوند.

فلاسک خلاء یک بطری شیشه ای، فلزی و یا پلاستیکی است که دیواره هایی میان تهی دارد که فضای موجود میان دیواره ها توسط پمپ از هوا خالی شده است. به دلیل خالی کردن هوای موجود بین دیواره درونی و بیرونی و در نهایت ایجاد خلاء از اتقال گرما به شیوه همرفت جلوگیری می شود.

و در نهایت نیز پوشش داخلی ظرف که مانند آینه نقره اندود می شود از انتقال گرما به صورت تابش جلوگیری می کند. و در نهایت فلاسک می تواند تا ساعت ها محتویات درون خود را گرم نگه دارد. مایعات موجود در آن با برخورد به دیوره به تعادل دمایی می رسند اما با توجه به این که فلاسک از دیواره درونی نازکی برخوردار است تاثیر چندانی بر دمای محتویات آن نمی گذارد.

فلاسک ها را می توان در ظرفیت ها، اندازه ها و وزن های متفاوت پیدا کرد؛ بدنه آن ها معمولا از جنس استیل و یا پلاستیک فشرده می باشد. و مخزن داخلی آن ها نیز از جنس شیشه یا استیل می باشد. فلاسک ها دارای سه نوع خروجی می باشند : فشاری، پیچی و ضامنی .

فلاسک چای دسته دار، مسافرتی لیوان دار، فندکی ماشین (چای ساز فندکی خودرو یا برقی فندکی ماشین) و فلاسک غذا چند نمونه از انواع آن می باشند. اگر می خواهید که در محل کارتان نیز غذای گرم داشته باشید پیشنهاد می کنیم که از فلاسک غذا استفاده کنید. تفاوت این نوع با فلاسک چای بزرگی دهانه اش می باشد که نسبت به فلاسک چای از دهانه بزرگتری برخوردار است.

خرید فلاسک های شیشه ای یا استیل؟

مخزن فلاسک های موجود در بازار از دو نوع استیل و شیشه ای است که هر یک مزایا و معایب خود را دارند.

فلاسک های شیشه ای که محفظه شیشه ای نیز دارند از نظر بهداشتی نسبت به نوع استیل آن بهتر بوده و تمیز کردن آن ها نیز آسان تر می باشد.مخزن شیشه ای موجب می شود تا بو ها جذب نشوند و به همین دلیل می توان از آن برای نگه داری مواد ترش و غذایی استفاده نمود. استفاده از این نوع برای کودکان توصیه می شود. از دیگر مزایای آن وزن کمتر آن ها نسبت به فلاسک های استیل می باشد.

اما عیبی که نوع شیشه ای آن ها دارند این است که با تغییر دمای ناگهانی و یا هرگونه ضربه ای ممکن است بشکنند .

فلاسک های استیل از استیل های ضد زنگ تولید می شوند. عمر آن ها بسیار بالا می باشد و در صورت ضربه نمی شکنند و تنها ممکن است دچار فرو رفتگی های جزئی شوند.

اما در صورت برخورد ضربه شدید ممکن است با خارج شدن گاز موجود در خلاء فلاسک، خاصیت عایق بودن خود را از دست بدهد که در این صورت دیگر قابل تعمیر نمی باشند.

با توجه به مواردی که در این مقاله بیان کردیم امیداوریم توانسته باشیم مشورت های لازم را به شما برای خرید یک فلاسک متناسب به شرایط شما داده باشیم.

همچنین اگر به دنبال خرید فلاسکی با کیفیت مطلوب و در عین حال با قیمتی مناسب هستید می توانید به فروشگاه اینترنتی پخش عزیزی مراجعه کنید.